Clubkampioenschap Ronde 7

Na een lange pauze, door de Zilveren Toren competitie, was het weer tijd om het clubkampioenschap in Mol weer op te pikken. Zelf was ik een beetje nerveus of de vorm er nog wel in zat… en of ik evenveel geluk ging hebben tijdens het tweede deel van het clubkampioenschap als het eerste.

Met John als tegenstander kreeg ik het kersverse hoogste elo lid op het bord. Omdat ik de avond voordien, in een blitz-partij, een dameblunder wist te spelen, was het zelfvertrouwen niet helemaal top. Uiteindelijk belanden we in onderstaande kritische positie. Ik speelde niet de beste zet (kijk onderaan voor oplossing), maar kon uiteindelijk wel de winst binnenhalen.

Diagram 1: Wit aan zet uit Braekmans Geert – McGurk John

Naast mij zat Vic te spelen tegen Roy. Roy vertelde me voor de partij dat hij eigenlijk het Englund gambiet wou spelen, maar door het lange tempo toch zal kiezen voor een gambiet met een betere reputatie. Maar Vic wou niets van dat alles en op zet 3 was de voorbereiding al om zeep. Vic speelt naar goede gewoonte zeer snel, maar is altijd een geduchte tegenstander. Roy stuurde zijn A-pion naar voor en die stopte niet tot de winst binnen was.

Gerben had de eer om het op te nemen tegen de regerende clubkampioen, Jan. Spijtig genoeg heb ik niet veel van het begin van de partij kunnen zien, maar uiteindelijk kwamen ze tot een eindspel met gelijke lopers en dame op het bord. Als laatste waren de twee nog aan het spelen om de winst vast te krijgen, maar het mocht niet baten. Uiteindelijk was het een remise geworden, in een positie die, volgens mijn beperkt schaakinzicht, ook remise was.

In de clash van de jeugd mocht Briek het opnemen tegen Stef. Bij de jeugd is Stef tot legendarische status verheven, dus is de vechtlust niet altijd daar tegen de “Magnus van Mol”. Toen ik na half uurtje mijn Leffe ging halen, was de partij eigenlijk al over. Stef stond met 3 extra stukken te spelen, waaronder een Dame. Briek werd mat gezet in het midden van het bord.

Op bord 5 speelde Seppe tegen Alois. Ik heb niets van deze partij gezien, maar Seppe heeft wel de zetten doorgestuurd (Bedankt!). Alois speelde Frans, een excellente keuze, en Seppe heeft dat beantwoord in zijn typische stijl door een pion te offeren voor ontwikkeling. Uiteindelijk kwamen ze in deze stelling:

Diagram 2: Wit aan zet uit Seppe Peeters – Alois Wuyts

Seppe speelt hier natuurlijk de beste zet. (Oplossing onderaan) Maar het mocht niet baten uiteindelijk moest hij het onderspit delven tegen de ervaring van Alois.

Op het volgende bord, Rene tegen Giovanni, was er wel wat tumult. Meestal is dat een teken dat 1 van de spelers niet de beste kaarten in handen heeft. Al was het punt wel valabel, wij schakers zijn veel jovialer als we gewonnen staan.

Diagram 3: Zwart aan zet uit Rene Robert – Giovanni Trevisan

Ook hier was het een remise geworden in een stelling met ongelijke lopers, waarbij Rene een pionnetje meer had. De computer zegt 0.00 in de eindstelling, dus het zat er voor beide niet echt in.

Dan was er Tristan tegen Peter, twee blitzers die hun partij beslecht hadden voor ik tijd had om even rond te kijken. Alleen weet ik dat Tristan de partij heeft verloren… Ook hier moest de jeugd nog de duimen leggen voor de oudere garde.

Dan was er nog Micah tegen Willem. De partij leek gelijk op te lopen toen ik even naar het bord ging kijken. Maar uiteindelijk hoor ik dat Willem gewonnen had en nog het advies aan zijn tegenstander gaf om langer na te denken. Zeer terecht!

Ook de laatste partij, tussen Sam en Louis, was gedaan voor ik kon kijken naar de stelling. Louis vertelde me dat hij mat achter de paaltjes ging spelen. En hij was zo enthousiast dat hij vergat dat zijn tegenstander ook mat achter de paaltjes kon spelen! Sam wint deze partij.

Spijtig genoeg waren er ook wat afwezigen zodat Jonas en Herman geen tegenstander hadden.

Oplossingen:
Diagram 1: Pxe6! in de partij is echter Txe5 gespeeld