Vrij Officieel Schaken (VOS)

Dit concept houdt het spelen van officiële schaakpartijen in, dus voor elopunten, tussen clubleden onderling in Ten Hove en dit zonder enige vorm van toernooi of competitie.

Het gaat dus om schaakpartijen voor elo-rating, die kunnen gespeeld worden op een clubavond tegen een ander lid naar eigen keuze in het clublokaal. Je kiest zelf wanneer je de partij speelt en tegen wie. Een VOS partij tegen een bestuurslid kan ook op een ander tijdstip dan op de clubavond en op een andere plek dan Ten Hove, indien gewenst.

Speeltempo: 90min KO + 30 sec increment vanaf zet 1. Enkel nationaal rated (NON-Fide rated). Dit is hetzelfde tempo van het provinciale Zilveren Toren ploegentoernooi dat steeds van januari tot maart plaatsvindt.

Belangrijk: geef de uitslag, de naam van je tegenstander en de naam van de witspeler door aan het bestuur zodat de elo-verwerking bij de KBSB in orde kan worden gebracht.

Ieder lid kan zoveel hij/zij zelf wil tegen dezelfde speler officiële partijen op deze manier spelen. Het bestuur kijkt er nauwgezet op toe dat er bij dit systeem geen misbruik wordt gemaakt in functie van manipulatie van de elopunten.

Als je graag de contactgegevens hebt van een bepaald lid om een VOS partij mee af te stemmen, laat het zeker even weten aan het bestuur.

Als je wordt uitgenodigd door een ander lid om een VOS partij te spelen, en je wil dit liever niet doen, dan heb je uiteraard het recht om te weigeren. Het sportiefste zou natuurlijk wel zijn om in te gaan op zulk een uitnodiging.